Które mleko jest lepsze

mleko2Żadną nowością jest to, że im mniejsza zawartość tłuszczu w produktach mlecznych czy samym mleku tym produkt jest mniej kaloryczny. Picie i spożywanie produktów mlecznych odtłuszczonych sprzyja utrzymaniu szczupłej sylwetki. Kolejnym plusem odtłuszczonych produktów mlecznych jest fakt, iż dostarczają minimalne ilości nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu. Ma to korzystny wpływ na nasz układ krążenia. Minusem odtłuszczonych produktów mlecznych jest to iż posiadają niską zawartość witaminy D, która jest niezbędna, ponieważ uczestniczy w transporcie wapnia i poprawia jego wchłanianie. A u dzieci jej niedobór prowadzi do rozwoju krzywicy, a u kobiet w ciąży i karmiących piersią jej niedobór może prowadzić do odwapnienia i rozmiękczeniu kości. Natomiast u osób starszych zwiększa prawdopodobieństwo osteoporozy. Witamina D jest niezbędna nie tylko dla zdrowia naszych kości, ale także wzmacnia odporność i bierze udział w regulowaniu ciśnienia krwi. Dlatego powinismy wybierać przetwory mleczne o umiarkowanej zawartości tłuszczu od 1 do 2 procent. Produkty mleczne z taką ilością tłuszczu doskonale uzupełniają dietę w wapń, dostarczają cennych witamin D, A, E i są przy tym zbyt kaloryczne. Mleko które zawiera większe ilości tłuszczu można podawać dzieciom, ponieważ w menu tych najmłodszych nie powinno być ograniczeń tłuszczowych ani cholesterolu, bo to one odgrywają ważną rolę w prawidłowym rozwoju ośrodkowego układu nerwowego. Nie należy zapominać o przetworach mlecznych takich jak: jogurt, maślanka, czy kefir. Oprócz ich właściwości odżywczych, są idealnym źródłem pożytecznych bakterii czyli probiotyków, głównie z rodzaju Bifidobacterium, Lactobacillus. Jeśli będziemy spożywać odpowiednią ilość probiotyków , czyli tych dobrych bakterii które są głównie w produktach fermentowanych typu „bio”, poprawimy odporność naszego organizmu. Ale także mają one działanie antyalergiczne, przeciwnowotworowe, chronią jelita przed rozwojem szkodliwych mikroorganizmów, poprawiają wchłanianie części składników mineralnych i obniżają poziom cholesterolu. Faktem jest to, iż mleczne napoje fermentowane to produkty łatwiejsze do strawienia niż mleko. A ciekawostką jest to, iż zdarza się, że u części osób o nietolerancji laktozy nie wywołują one po spożyciu niepożądanych objawów. Podsumowując: powinniśmy codziennie spożywać mleko lub przetwory mleczne zwłaszcza te typu „bio”.